Att göra en tavla
DATUM: 2013-08-08 TID: 00:39:00

Jag tänkte visa er hur jag bär mig åt när jag gör dessa tavlor. Man får ha lite tålamod med mätningar och sånt om man vill ha det perfekt, annars kan man göra likt en slarver som mig och höfta lite. Det är i alla fall ett himla roligt pyssel!
 
Börja med att hitta en bild med en färg du gillar, helst melerad. Den bör vara så pass stor att du får ut en ca 10x10 cm kvadrat ur den, om du liksom jag har ramar på 24x18 cm. Annars är du välkommen att göra större. Klipp ut kvadraten!
 
 
 
 
Nästa steg är att mäta och rita ut olika mönster eller vad man ska säga. Ett par stycken räcker, det ska helst vara lika på motsatta sidor. Det här bör man egentligen göra på motivets baksida, men jag upptäckte att min baksida var för mörk för att man skulle kunna se något... så jag gjorde minimala streck på framsidan istället. Sedan skär du efter linjerna med en förhoppningsvis inte lika rostig kniv som min. Ta gärna hjälp av linjal, så blir det stadigare. Glöm inte underlägg!!
 
 
 
 
När du skurit färdigt är det bara att flärpa upp bitarna och lägga dem åt motsatta håll, så har du troligtvis ett fränt mönster framför dig!
 
 
 
 
Mät så att mittenbiten hamnar i mitten på ett vitt papper och sätt fast med lite lim. Sedan är det bara att dutta fast de andra bitarna utifrån den. Det behöver inte vara någon megalimning, bara så pass att bitarna inte faller omkring i ramen sedan.
 
Klarrrt!!
 
 
Kommentarer
Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: