Decoupage med servetter
DATUM: 2013-07-12 TID: 14:18:54

Rekommenderas inte till dig som har damp eller andra koncentrationssvårigheter.
 
Jag köpte en bricka på second hand för en tia, tyckte den var lite häftigt formad.
 
 
 
Jag målade den ett par omgångar vitt. Tog sedan fram några jättefina servetter som jag köpte i Idre och tog bort alla lager utom översta. Klippte bort det överflödiga vita utanför mönstret och den "nya runda" servetten visade sig passa perfekt på brickan.
 
 
 
Lackade sedan fast servetten på brickan med lacklim enligt konstens alla regler... men var tvungen att göra om det säkert två-tre gånger. Det dumma med servetter är att de sväller ut lite när de blir blöta och det är svårt att få dem att lägga sig rätt. De går lätt sönder också, plus att det aldrig går att få riktigt slätt. Men, skam den som ger sig. Jag delade upp nästa servett i fyra bitar, för att slippa göra om hela skiten om det skulle gå dåligt på ett ställe. Lät torka något dygn innan jag la på nästa lager lack. Lackade några gånger till efter det. Men resultatet blev ju inte lika nice som jag hade hoppats på. Färgerna blev bleka och lacket syntes lite här och där.
 
Efter några dagars tänkande insåg jag att det liks är kört och jag kan lika gärna prova limma fast ett andra lager med servetter. Pillrigt att få allt på samma plats, men jag lyckades ganska bra ändå. Och nu blev färgerna jättestarka och allt vart bara tusen gånger bättre! Lite skrynkligt här och där med det kommer man inte undan när man använder sig av servetter. Den här kommer stå fint på hyllan hemma i köket som jag fantiserat om. ;)
 
Kommentarer
Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: