Vackra vita vaser
DATUM: 2013-07-04 TID: 00:37:00

Eftersom jag inte hinner göra nya föremål varje dag kommer jag blanda ut inläggen med saker jag gjort förut som många säkert redan sett, samtidigt som jag lägger ut andra inspirationsbilder.
 
Det jag tänkte börja visa är vaserna jag gjorde härom veckan. Det hela började med att jag gick förbi Butik Uddas mycket vackra skyltfönster här i Skellefteå en dag. Och vad stod där om inte ett gäng fantastiskt stilfulla vaser, ni har säkert sett dem, de origami-liknande porslinsdrömmarna. Snodde en bild på dem från Uddas facebooksida:
 
 
 
 
Inte sådär jättepjåkiga tänkte jag. Men så tänkte jag ju samtidigt att detta skulle man kunna fixa själv och dessutom spara en liten slant. Jag kom ihåg att min vän Lovisa pratat om att hon köpt olika vaser och sprayat i vitt...
 
Det visade sig inte vara sådär jättelätt att hitta vaser på second hand i lika coola former som de på Udda. Däremot fann jag olika karaffer i glas som matchade varandra och jag körde på dem istället.
 
Det är viktigt att diska och torka ur dem innan man börjar, för att ta bort fett och dylikt så färgen fäster bra. Jag sprayade i pappas verkstad, flera tunna lager och lät det torka mellan gångerna. Färgen torkade supersnabbt och allt var klart på bara någon timma.
 
Jag är jättenöjd över resultatet. Ytan blev matt och "vaserna" ser nästan ut att vara gjorda av silikon. Karafferna kostade kring 30 kr/st och sprayfärgen runt 60 på Ådells som ligger vid busstorget. Nackdelen är att sprayen inte är gjord för glas eller porslin, vilket gör att man får vara lite försiktig och rengöra vaserna för hand.
 
 
Före och efter
 
 
Det finns en annan variant då man häller porslinsfärg ned i vaserna och snurrar runt dem så färgen sitter på insidan istället och man får en "glasigare", blankare utsida. Men jag tror jag föredrar detta!
Kommentarer
Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: