DIY honeycomb pom-pom
DATUM: 2014-01-07 TID: 22:32:00

Tänkte visa med några dåliga bilder hur man gör de populära dekorationsbollarna som kan liva upp vilken vrå som helst. Jag använde mig av silkespapper, ett lite tjockare papper och ett mjukt limstift.
 
Börja med att rita ut en cirkel på det tjockare papperet, så stor som du vill ha bollen. Jag mätte ut min till 14 cm i diameter. Klipp ut och dela på mitten.
 
 
 
Sedan ska du klippa ut flera lager silkespapper i samma längd och vidd som en av halvmånarna (14X7 för min del). Jag fick ihop 56 pappersbitar och de räckte väldigt precis.
 
Sedan tog jag ett vanligt vitt papper och mätte ut linjer med 2 centimeters mellanrum, 1 cm på de yttersta (se bild). Allt som allt ska det vara lika brett som en halvmåne.
 
 
 
Sedan börjar det. Lägg en bit silkespapper på linjerna. Limma efter vartannat streck. Lägg ett nytt silkespapper ovanpå och limma efter de andra strecken. Lägg på nytt papper och limma efter de första igen... och så vidare ca 56 gånger då. Här vill man hålla reda på vad som ska limmas, det är lätt att tappa bort sig!
 
 
 
När alla bitar är limmade så limmar du fast halvmånarna på båda sidorna av den lilla högen du fått till, sedan klipper du efter månformen. Veckla sedan försiktigt ut dragspelet och dela på de papper som oavsiktligt fastnat i varandra.
 
 
 
Fäst halvmånarna mot varandra med hjälp av dubbelhäftande tejp eller med hjälp av gem, så kan du vika ihop bollen och förvara den platt senare! Fäst ett snöre och häng upp bollen på en plats där den behövs eller passar in.
 
Kommentarer
Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: