Dip dye curtains
DATUM: 2013-08-14 TID: 11:53:00

Igår dippade jag mina gardiner i färg. Jag ville ha mina vita längder grå nedtill men tyvärr så fanns det ingen grå batikfärg på Ådells, tänkte då istället att man kunde ha dem en lite kortare stund i svart färg och med mer vatten.
 
Jag trädde på alla fyra längder på en gardinstång och lade på badrumsgolvet, och ställde tunga föremål framför stången så att bara en bit av gardinerna nådde ned i badkaret.
 
 
 
 
Sedan fyllde jag badkaret med ingredienserna för batik (instruktioner står på förpackningarna). Lät dem ligga i ungefär 30 minuter.
 
 
 
 
Sedan tömde jag badkaret och sköljde av gardinerna tills vattnet blev helt klart. Då knöt jag fast gardinstången med snören i duschdraperiets stång och lät gardinerna hänga och torka ovanför badkaret, ifall det fanns någon färgdroppe kvar som ville rinna ned. (Nästan så man ville låta dem hänga kvar som duschdraperi!)
 
 
 
 
Och svårare än så var det faktiskt inte! Egentligen ska man tvätta tyget i maskin efter färgning, men jag ville inte riskera att den grå färgen spred sig till det vita. Tror det går vägen ändå! Jag är jättenöjd med mitt resultat och tacksam över att det var ett krångelfritt moment.
 
 
Kommentarer
Postat av: Tinisgirl http://satinas.blogg.se

Men!!!!! Gud så fint!

Svar: Men visst blev det?! känns som man e in heaven! och så enkelt! tack!:):)
Caroline

2013-08-14 @ 15:30:58
Postat av: Birgitta Dahlquist

Mkt snyggt!! Vad duktig du är!

2013-08-14 @ 23:34:08
Postat av: Ally

COOL! Vilka tyg är gardinerna? Jag har några polyester och kära som jag inte tror kommer färg. Vilket märke av färg använde du?

Svar: Tackar! :) Mina gardiner är IKEAs Vivan, 70% polyester och 30% bomull. Trodde inte dem skulle suga åt sig färg, men det gjorde dom, kanske mest tack vare bomullen. Jag använde Schjernings batikfärg; http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/malning-dekoration/farg/textil--laderfarg/batikfarg-pid1065 (fast svart då). Testa kan man ju alltid! Lycka till! :)
Caroline

2013-09-04 @ 17:26:24
Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: